Bývaly časy, je to naštěstí dosti dávno, kdy techniku čtení mezi řádky musel ovládat každý, kdo se chtěl ze psaného slova něco dozvědět. Tak například když jste se v komunistickém tisku dočetli, že afghánští mudžáhidové přes obrovské ztráty neustupují dost rychle, mohli jste vzít jed na to, že ti prakticky poražení zoufalci v turbanech poženou záhy ruskou armádu svinským krokem. Dneska už zdaleka není tak nutné tuto techniku ovládat, ale o to důležitější je si umět v té záplavě tištěného slova vybrat. V tomto ohledu není nad dobrou radu, a proto bych se s vámi rád podělil o dojmy z četby útlé knížečky s názvem Meziřádky napsané Františkem Schildbergerem.

Ve svých postřezích, básních i zamyšleních se autor, jak je ostatně v podtitulu uvedeno, zabývá náboženstvím, lyrikou a politikou. Tematický záběr knihy, která zahrnuje události roku 2021, je mimořádně široký. Od modřinek stavících svá hnízda se přes exkurz do prvorepublikového Brna čtenář snadno dostane k citacím papeže Františka či komentování prezidentského volebního klání v USA.

U knih tohoto typu je nanejvýš důležitá autorova perspektiva. A musím říci, že v tomto případě je mi úhel pohledu autora blízký. Snaha vidět věci racionálně, hodnotit z pozice křesťana znalého podstaty své víry (aktuálně věc nesamozřejmá) a nijak neskrývaná subjektivita vlastního pohledu. A tak v knize často čtete o autorově překvapení i v situacích, kdy čtenáři skeptičtějšího ražení ani nepozdvihnou obočí. V knížce se kritikou nešetří, takže například na Donaldu Trumpovi nezůstane niť suchá, ale zároveň se nijak neidealizuje osoba jeho nástupce. Obdivuhodná je znalost detailů a souvislostí, zvláště při historických pojednáních si čtenář přijde na své.

Závěrem bych rád zmínil dva akcenty, kterými je celý text protkán a které shledávám nejcennějšími. Prvním je ocenění politické demokracie, a naopak odsouzení všech tyranských a totalitních praktik. Je zjevné a správné k tomu, že autor na mladá léta prožitá v komunistickém Československu nezapomněl. Druhým pak inteligentní a uměřená obrana věcí, které jsou křesťanům drahé a v současné době se nacházejí pod soustavným, nepřátelským tlakem sekulární společnosti.

Knížka je k mání v e-shopu: https://www.kosmas.cz/knihy/514554/meziradky/

Tak nás prosím podpořte!